یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اينترنت 5G جهان را دو قطبي کرده است!

5g

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰


توسعه شبکه نسل پنجم اينترنت 5G بيشتر از آنکه همچون ساير فناوري‌هاي پيشين، جهان را متحد و يکپارچه کند، موجب تفرقه و اختلاف نظر کشورها شده است.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات - وقتي تکنولوژي‌هاي جديد وارد عرصه‌هاي جديدي از زندگي روزمره کاربران و شهروندان در سراسر جهان شد، کمتر کسي فکر مي‌کرد که همين توسعه تکنولوژي و شبکه‌هاي ارتباطي و اينترنتي ميان آنها شکاف ايجاد کند و ابزاري براي جدايي افکندن ميان کشورهاي مختلف شود. اما حالا به عقيده خيل عظيمي از کارشناسان و تحليلگران، به نظر مي‌رسد اين اتفاق با معرفي نسل پنجم اينترنت 5G توسط شرکت چيني هواوي افتاده و تقريباً جهان تبديل به دو بلوک مجازي شرق و غرب (موافقان و مخالفان استفاده از تجهيزات مخابراتي و ارتباطي هواوي) شده است.

کمتر از يک ماه پيش بود که دولت ترامپ، رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا با انتشار فهرستي جديد از شرکت‌هاي ممنوعه براي تجارت با آمريکا، نام شرکت چيني هواوي را در آن قرائت کرد و بدين ترتيب تمامي شرکت‌هاي آمريکايي و بين‌المللي را که تمايل به تجارت با ايالات متحده دارند، را از معامله و همکاري با هواوي منع کرد که در غير اين صورت با تحريم‌هاي واشنگتن روبرو خواهند شد.

هواوي که بدون شک بزرگترين اپراتور مخابراتي و توسعه دهنده تجهيزات اينترنتي در جهان به شمار مي‌رود، در کشورهاي متعددي اقدام به ارائه خدمات و توسعه تجهيزات لازم براي برقراري شبکه نسل پنجم اينترنت 5G کرده اما با توجه به اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي کاخ سفيد و تلاش دولت آمريکا براي متقاعد کردن متحدانش همچون کانادا، استراليا، نيوزلند، ژاپن و برخي ديگر از کشورهاي اروپايي همچون انگلستان، هلند و آلمان، به نظر مي‌رسد که توسعه شبکه 5G بجاي اينکه راهگشا باشد، جلوي تصميم‌گيري سريع و پيشرفت کشورهاي مختلف به سمت و سوي راه اندازي جديدترين نسل از شبکه‌هاي اينترنتي و مخابراتي را گرفته و در حقيقت، جهان را به دو قطب مخالف تقسيم کرده است.

چند روز پيش بود که روسيه تصميم گرفت با هواوي به منظور توسعه و برقراري اينترنت 5G وارد همکاري شود و بدين ترتيب با ساير قدرت‌هاي جهان که آمريکا در رأس آنها قرار دارد، مخالفت و تعارض خود را نشان دهد.

پيش‌تر نيز BBC در گزارشي نوشته بود: در خصوص ادامه همکاري و فعاليت‌هاي مخابراتي هواوي در دولت کشورهاي مختلف اختلاف نظر شديد و پررنگي وجود دارد که به طور کلي مي‌توان در حال حاضر جهان را به دو قطب تقسيم کرد که برخي از آنها تحت تأثير نگراني‌هاي امنيتي و احتمال جاسوسي هواوي از اطلاعات و حريم خصوصي کاربران قطع همکاري با اين غول تکنولوژي را بر توسعه فناوري شبکه نسل پنجم اينترنت 5G ترجيح داده‌اند و برخي ديگر از کشورها نيز توجه زيادي به اتهامات وارده عليه هواوي نشان نداده و ترجيح مي‌دهند که زيرساخت‌هاي مخابراتي و ارتباطي شبکه 5G آنها هرچه سريع‌تر توسط شرکت هواوي برقرار و راه اندازي شود چراکه اولاً اين شرکت بزرگترين توسعه دهنده تجهيزات مخابراتي در جهان به شمار مي‌رود و دوماً اينکه فعاليت ساير اپراتورهاي مشابه صرفه اقتصادي براي دولت‌ها نخواهد داشت.

از جمله کشورهايي که طبق آخرين بيانيه خود اعلام کرده بودند برخلاف تلاش آمريکا براي عدم همکاري با هواوي و تشديد نگراني‌هاي امنيتي، همچنان تمايل دارند به همکاري با اين غول تکنولوژي چيني ادامه دهند، مي‌توان به آلمان، فرانسه، هلند، کره جنوبي، هند، مالزي، اندونزي، تايلند، ويتنام، آفريقاي جنوبي و کشورهاي آفريقايي و خاورميانه اشاره کرد.

مشکلات و کشمکش‌هاي دولت آمريکا با هواوي از جنجال‌برانگيزترين و خبرسازترين اتفاقات سال 2018 ميلادي بود که به نظر مي‌رسد به اين زودي تمام نخواهد شد. هواوي که بزرگترين توليدکننده و توسعه‌دهنده تجهيزات مخابراتي و دومين سازنده و عرضه‌کننده موبايل در جهان محسوب مي‌شود، پيش از اين نيز در طول يک سال اخير از سوي دولت ترامپ تحت فشارهاي سياسي و تجاري زيادي قرار گرفته بود و نگراني‌هاي امنيتي خود را به ساير کشورهاي هم پيمان آمريکا نظير استراليا، نيوزلند، کانادا، ژاپن و بريتانيا منتقل کرده بود تا آنها نيز به همکاري با اين شرکت چيني خاتمه بخشند تا بدين ترتيب بتواند در ادامه جنگ تجاري با چين، ضربه مهلکي بر اقتصاد اين کشور پهناور وارد کند و به عقيده بسياري از تحليلگران، جلوي رشد سرسام‌آور و شکوفايي سريع اقتصادي غول‌هاي تکنولوژي چيني را بگيرد.

بدون شک محدوديت‌هاي جديدي که آمريکا براي هواوي وضع و اعمال کرده است، تأثيرات منفي و تبعات گسترده‌اي را در پي خواهد داشت و اين بدان معناست که ديگر قادر نخواهد بود هرگونه سرويس اختصاصي ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سيستم عامل اندرويد توسط هواوي تنها محدود به لايسنس‌هاي متن باز و AOSP خواهد بود. بعد از آن شرکت‌هاي بزرگي همچون گوگل، مايکروسافت ، کوالکام ، اينتل، برودکام ، پاناسونيک در کنار بسياري از اپراتورهاي مخابراتي فعال در کشورهاي جهان اعلام کردند که به قطع همکاري با هواوي خواهند پرداخت تا شامل جريمه‌هاي سنگين واشنگتن نشوند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو